Adgangsbevis til gjenvinningsstasjoner

NR6B6894_

Bestill kundekort (adgangsbevis)
Bestill bedriftskort (betalingsmiddel)
Meld inn mistet kort
→ Retningslinjer for adgangsbevis


Fra 13. september må du ha adgangsbevis for å kunne levere vederlagsfritt på SHMIL sine gjenvinningsstasjoner. Dette sikrer at du ikke er med og betaler for avfall fra bedrifter og kunder fra andre kommuner som ikke har betalt for fri levering via renovasjonsgebyret. Infoskriv om ordningen kommer i posten. Mer informasjon finner du også lengre ned på denne nettsiden.

Last ned appen MiljøID og få adgangsbevis digitalt.

Alternativt kan du bestille fysisk kundekort her.

Her får du svar på spørsmål om ordningen:

Generelt

  • Hvorfor må jeg identifisere meg når jeg skal levere avfall?

    For å sikre at kun betalende abonnenter i SHMIL får levere avfall vederlagsfritt på gjenvinningsstasjonene.

  • Kan jeg låne ut adgangsbeviset mitt til andre (utenfor min husstand)?

    Det er mulig å dele tilgang med privatpersoner, f.eks. foreldre, barn eller barnebarn som ikke er en del av husstanden, men som skal hjelpe til med å levere avfall. Du er selv ansvarlig for eventuelt misbruk av ditt adgangsbevis.

    Det er ikke lov å gi tilgang/dele adgangsbeviset med byggefirmaer eller andre næringsdrivende.

    Les regler for adgangskontroll som en del av renovasjonsforskriften her.

  • Hva skjer med adgangsbeviset ved kjøp/salg av eiendom?

    Adgangsbeviset er ikke personlig, men tilhører eiendommen. Eventuelle aktive kundekort må overleveres ny eier ved salg av en eiendom. Hvis kort mangler, må SHMIL kontaktes for sperring av kort. Dersom selger benytter App, vil tilgangen til denne rettigheten falle bort ved overdragelse i matrikkelen.

  • Hvordan ivaretas personvernet?

    Adgangsbeviset er knyttet til eiendommen i vårt fagsystem, og inneholder dermed ingen personlige opplysninger. Ved bruk av app som adgangsbevis foreligger egen personvernserklæring som kunden godkjenner før bruk. Les mer om personvern i SHMIL her.

Praktisk

  • Hva gjør jeg når jeg kommer til gjenvinningsstasjonen?

    Vefsn, Brønnøy og Alstahaug:

    • Skann app/QR-kode/kort selv i ny terminal på tur inn
    • Lever avfallet som vanlig – husk sortering!
    • Kjør ut – bom åpnes automatisk

    Dønna, Grane, Hattfjelldal, Herøy, Leirfjord, Sømna, Vega og Vevelstad:

    • App/QR-kode/kort fremvises betjening på stasjonen, som skanner dette på et nettbrett
    • Lever avfallet – husk sortering!
  • Hva skjer om jeg ikke har med adgangsbeviset når jeg skal levere avfall?

    Om du ikke har med adgangsbevis, digitalt eller fysisk, kan du fremdeles levere avfallet, men da må du betale næringspris for leveransen.

  • Hva skjer om jeg har mistet adgangsbeviset?

    Du bør få sperret kortet, slik at det ikke misbrukes av andre. Meld inn mistet kort her.

    Nytt kundekort koster kr 300,- inkl. mva (pris for 2021). Alternativt kan du laste ned app på mobilen i stedet for å bestille nytt fysisk kundekort!

  • Hvor mye avfall kan jeg levere?

    Det er satt en begrensning på inntil 3 kubikk avfall pr levering. Dette fordi svært store lass fører til problemer med kapasitet (kødannelse) på gjenvinningsstasjonen. Kun avfall fra husholdninger er omfattet av ordningen. Det er ikke satt noen kvote for hvor mange ganger du kan levere, men gjennom retningslinjene for adgangskontroll vil SHMIL unngå misbruk av ordningen, og vil følge opp kunder som leverer vesentlig mer enn en normal husholdning.

  • Hvilket kjøretøy kan jeg bruke?

    Du kan levere avfall med personbil eller varebil, med eller uten henger. Restriksjoner mot varebiler og firmabiler faller bort med denne ordningen, og du kan levere avfall fra husholdningen i firmabil så lenge du benytter ditt private adgangsbevis.

    Som privatkunde kan du ikke levere avfall med lastebil eller traktor, da gjenvinningsstasjonen ikke har kapasitet til dette.

App på mobil 

  • Hvordan får jeg mitt adgangsbevis på mobiltelefonen?

    Den som er registrert som eier/fakturamottaker av eiendommen, må laste ned appen MiljøID på Google Play eller App Store.

    Logg inn og følg instruksjonene på appen og velg «SHMIL IKS». Første gang du skal logge deg inn, må du bruke BankID. Har du ikke BankID kan du få det ved å kontakte banken din.

    Du vil få opp de aktuelle eiendommene du er registrert på. Her vil du også finne en egen QR-kode (bilde med et slags firkantmønster) til hver eiendom. Denne koden må skannes når du skal levere avfall til gjenvinningsstasjonen.

    Last ned veileder med bilder på linken under (.pdf)
    VEILEDER_APP_MILJOID

  • Kan jeg dele appen med andre i min husstand?

    Du kan dele tilgang med den i familien eller evt. leietaker som også bruker din avfallsdunk og du betaler renovasjonsgebyr for. Du trenger e-postadressen til vedkommende.

    Slik deler du tilgang i appen:

    1. Finn «Eiendommer» i menyen til MiljøID-appen
    2. Trykk på den eiendommen du ønsker å dele tilgang til
    3. Trykk på «Del tilgang»
    4. Skriv inn e-postadresse til den som skal få tilgang
    5. Vedkommende vil motta en e-post med en kode

    Den som mottar koden, må gjøre følgende for å få tilgang:

    1. Last ned appen MiljøID og logg inn
    2. Trykk på «Hjem» nede til venstre (bilde av et hus)
    3. Trykk på «Legg til ny eiendom» og legg inn tilsendt kode fra e-post
    4. Nå skal eiendommen være tilgjengelig i din MiljøID-app

    Last ned veileder med bilder på linken under (.pdf)
    VEILEDER_DELE_EIENDOM

  • Det kommer ikke opp noen eiendommer når jeg har logget meg inn

    Det kan være flere årsaker til dette:

    Du er ikke registrert som eier/fakturamottaker på den aktuelle eiendommen i vårt system:
    Du kan kontakte registrert eier av eiendommen og få han/henne til å dele eiendommen med deg via appen. Se eget punkt over om deling av app. Om eiendommen har flere eiere, er det kun en av disse vi har registrert i vårt system.

    Du leier bolig:
    Du må snakke med utleier slik at denne personen kan dele app eller bestille kort til sine leietakere. Bor du i kommunal bolig, ta kontakt med din kommune eller boligstiftelse.

    Du bor i borettslag:
    Siden det er borettslaget som står som fakturamottaker/eier, kan de som bor i borettslag foreløpig ikke benytte app for adgangskontroll. Se mer i punkt under for borettslag og kommunale boliger.

    Dersom beboer har flyttet:
    Legg igjen eller send brevet til ny eier. Dersom det ikke er mulig, riv i stykker brevet, så får ny eier bare ta kontakt eller laste ned app/bestille kort direkte uten å ha brevet først.

  • Får jeg tilgang til appen hvis jeg bor i et borettslag eller leier bolig?

    Borettslag:
    Siden det er borettslaget som står som fakturamottaker/eier, kan de som bor i borettslag foreløpig ikke benytte app for adgangskontroll. Borettslagene har derfor fått utstedt kundekort til alle sine boenheter. Kundekortet er knyttet til boligen/leiligheten og skal følge denne ved evt salg. Dersom du ikke har fått adgangsbevis fra borettslaget, ta kontakt med styreleder i ditt borettslag for å få tilsendt dette.

    Kommunale boliger:
    Siden eier av kommunale boliger er kommunen selv, kan ikke de som leier slik bolig benytte app for adgangskontroll. Du som bor i kommunal leilighet skal likevel ha muligheten til å levere avfall vederlagsfritt. Dersom du har behov for å levere noe på gjenvinningsstasjonen, ta kontakt med din kommune for å få utdelt kort.

    Leie privat:
    Tinglyst eier av eiendommen må logge inn i appen først, og deretter gi deg tilgang der. Han/hun trenger e-postadressen din til dette. Når tilgang er delt, vil du motta en kode via e-posten din. Husk å sjekke at den ikke har havnet i spam/søppelposten din.

    Last ned appen, identifiser deg med BankID, og skriv inn koden du har mottatt på e-post. Da skal du få tilgang til den delte eiendommen.

    Se mer utfyllende svar under spørsmål "Kan jeg dele appen med andre i min husstand?".

  • Jeg har ikke smarttelefon og kan ikke laste ned appen, hva gjør jeg da?

    De av kundene våre som ikke har mulighet til å benytte seg av appen, kan bestille et fysisk kundekort. Bestillingsskjema finner du her, eller ring oss på tlf. 75 11 39 50. Kortet sendes innen 4 uker etter bestilling.