Regler for bruk av adgangsbevis på SHMILs gjenvinningsstasjoner

Tilbake til hovedside


  1. Adgangsbevis
    • Adgangsbeviset identifiserer innbyggere som har rett til fri levering av husholdningsavfall på SHMILs gjenvinningsstasjoner, da dette er inkludert i renovasjonsgebyret.
    • Adgangsbeviset er personlig og knyttet til en bestemt boenhet. Adgangsbevis kan kun benyttes til å levere avfall fra den eiendommen eller boenheten det er knyttet til.
    • Adgangsbeviset er gyldig i Alstahaug, Brønnøy, Dønna, Grane, Hattfjelldal, Herøy, Leirfjord, Sømna, Vefsn, Vega og Vevelstad (nedenfor kalt Området).
  2. Digitalt og fysisk adgangsbevis
      • Adgangsbeviset finnes i to varianter: Digitalt (i appen miljøID) og som et fysisk adgangskort. Begge variantene gir like rettigheter for brukeren.
      • Digitalt adgangsbevis er den primære og anbefalte løsningen. Appen kan lastes ned gratis på en smarttelefon, og verifiseres med BankID. Digitalt adgangsbevis krever at brukeren er eier av en eiendom i Området. Eier av eiendom kan dele tilgang til app med andre i husstanden.
      • Fysisk adgangskort er en sekundær løsning som kan bestilles i følgende tilfeller:
        • Brukeren har ikke smarttelefon.
        • Brukeren har ikke ferdigheter til å bruke app eller BankID.
        • Brukeren bor i borettslag eller kommunal leilighet.
  1. Retten til fri avfallslevering
    • Renovasjonsordningen i Området inkluderer fri levering av husholdningsavfall på gjenvinningsstasjonene. Dette finansieres av renovasjonsgebyret.
    • Fremvisning av adgangsbevis dokumenterer retten til fri avfallslevering.
    • Retten til fri levering gjelder også større gjenstander som møbler og liknende, samt avfall fra arbeider som husholdningen selv har utført på egen boligeiendom eller hage.
    • Det settes ingen grense for avfallsmengde eller antall leveringer, så lenge det er privat husholdningsavfall som kommer fra den boligen adgangsbeviset er knyttet til.
    • Retten til fri avfallslevering gjelder ikke avfall som har oppstått i næringsvirksomhet.
  1. Kriterier for å få adgangsbevis
    • For å få personlig adgangsbevis må innehaver oppfylle minst ett av følgende kriterier:
      • Eier av bolig-/fritidseiendom som er tilknyttet renovasjonsordning i Området.
      • Leietaker med tildelt rettighet fra eier.
      • Andre i husstanden med tildelt rettighet fra eier.
      • Bosatt i borettslag eller kommunal bolig.
    • Retten til adgangsbevis bortfaller dersom kriteriene i 4.1 ikke lenger er oppfylt.
    • Hvis det søkes fritak eller unntak fra renovasjonsordningen, bortfaller retten til adgangsbevis for boenheter.
  1. Utlån av adgangsbevis
    • Adgangsbeviset kan benyttes av alle som bor i husstanden.
    • Adgangsbevis kan lånes ut til privatpersoner som hjelper til med rydding og bortkjøring av avfall fra boligen eller eiendommen.
    • Den som låner bort adgangsbeviset er selv ansvarlig for eventuelt misbruk. Det frarådes å låne bort adgangsbevis til personer man ikke kjenner svært godt.
    • Det er ikke tillatt å låne bort adgangsbevis til næringsdrivende, eller til personer som skal levere avfall fra andre boliger eller eiendommer enn beviset er tilknyttet.
  1. Kostnader
    • Digitalt adgangsbevis lastes ned gratis fra Google Play elle App Store.
    • Fysisk adgangsbevis utstedes gratis, begrenset oppad til ett kort pr husstand.
    • Mistet kort eller utstedelse av ekstra kort belastes med kr 300 i administrasjonsgebyr.
  1. Kontroll og misbruk
    • Retten til adgangsbevis kan inndras ved misbruk, og fri avfallslevering kan da bortfalle i minimum 3 mnd.
    • Dersom adgangsbeviset benyttes til å levere næringsavfall regnes dette som misbruk.
    • Mistanke om misbruk kan utløses ved at avfallsmengde eller leveringshyppighet er vesentlig høyere enn det som er normalt for en privat husholdning.
    • SHMIL forbeholder seg rett til å innhente tilleggsopplysninger eller utføre kontrolltiltak ved mistanke om misbruk.
    • Det regnes ikke som misbruk dersom innehaver kan sannsynliggjøre spesielle forhold som for eksempel flytting eller rydding av dødsbo.
    • Eventuelt vedtak om inndragelse skal kun gjøres etter forsvarlig saksbehandling. Vedtak om inndragelse er et enkeltvedtak som kan påklages.
  1. Næringsdrivende
    • Næringsdrivende kan ikke under noen omstendighet benytte adgangsbevis, da de ikke deltar i den gebyrfinansierte ordningen som er betalt av private husholdninger i Området. Næringsdrivende kan levere avfall mot betaling på SHMILs gjenvinningsstasjoner. Eventuell kreditt skal være avtalt på forhånd.
    • Næringsdrivende kan ikke låne adgangsbevis av sine ansatte eller sine kunder for å levere avfall fra oppdrag de har utført.
    • Når næringsdrivende utfører oppdrag på private boligeiendommer, regnes avfallet som næringsavfall.
    • Avfall fra offentlige og private næringsvirksomheter registrert i Brønnøysund-registrene (f.eks. fra utleie av leiligheter, vaktmestertjenester og håndverkstjenester), er ikke husholdningsavfall og kan ikke leveres vederlagsfritt ved bruk av adgangsbevis.
    • Bestemmelsene om næringsdrivende er ikke til hinder for at personer registrert som næringsdrivende kan benytte adgangsbevis for sitt eget private husholdningsavfall.

 

Regler er innlemmet som eget kapittel i Retningslinjer til Renovasjonsforskriften, og vedtatt av styret i SHMIL (11.03.2021)